ŠKOLNÍ AKCE
Revolution train – protidrogový vlak
19. 6. 2025
Mgr. Ivana Svobodová
Tady jsou autentické ohlasy žáků a žákyň ze sekundy:
Když jsme tam šli, myslela jsem, že to bude nuda. Ale pak jsem překvapeně koukala, jak hezky je to vyzdobené a upravené. Velmi se mi líbil i ten film a přišlo mi to hodně zajímé. Celý ten program byl poučný a nepamatuju si ani jednu chvíli, kdy bych se nudila.
Beru to jako dobrou motivaci, snad všichni feťáci přestanou brát drogy. Bylo to zajímavý.
Drogy nejsou dobrý. Byl tam dobrý interiér. Je to velmi užitečné.
Překvapilo mě, že je to tak vážné téma. Zaujalo mě přesné zobrazení. Je potřeba rozšiřovat vědomí o těchto věcech.
Tento program byl pro mě velice poučný, ale i depresivní. Vlak je velice hezky provedený. Ale pro slabší povahy to není.
Bylo to zajímavé. Budu si pamatovat, že nemám jezdit v autě s opilým řidičem. Překvapilo mě, že elektronické cigarety jsou více nezdravé než ty normální.
Bylo to dobrý a pro hodně lidí užitečné, jak se dostat na správnou cestu života.
Zaujal mě příběh toho Marcela, jak se měnil kvůli drogám a bylo to i docela děsivé.
Zaujaly mě stěny z orgánů, který se postupně zhoršujou. Líbil se mi celkově film, protože má drama.
Za mě to bylo znázorněno takovým drsným způsobem. Jak tam měli i ty modely různých věcí, co byly v tom filmu. Ale budu si to pamatovat, že prostě drogy brát nebudu.
Překvapilo mě, jak detailně byla prohlídka vedená. Prohlídka byla zajímavá a zároveň odstrašující.
Bylo to poučné, bylo to depresivní, bylo to realistické.
ZA VĚDOU NA FŽP UJEP
červen 2025
Mgr. Věra Pavlátová, Ph.D.
V týdnu od 16. do 20. 6. se účastnil žák septimy Tadeáš Hájek univerzitní stáže v rámci projektu „ZA VĚDOU NA FŽP UJEP“. Čekal ho týden plný zajímavých praktik a exkurzí; jako např. výroba mýdla, stanovení kofeinu v nápojích, prohlídka realistické Periodické soustavy prvků, 3D modelování, exkurze do NP České Švýcarsko, mikrobiologické a zoologické praktikum.
Tadeáš tak zažil alespoň zlomek toho, co se na vysokých školách praktikuje. Zajímavé bylo mikrobiologické praktikum, kde na Petriho misce s agarem nechali kultivovat bakterie, které si žáci následně i odnesli domů. Na jedné Petriho misce testovali i účinnost různých antibiotik - Tadeáš si zvolil penicilin, bacitracin a chloramfenikol.
Tadeáš také ocenil přednášku o kritických kovech a lithiových bateriích, kde byly ukázány různé zrecyklované materiály lithiových baterií a také periodická tabulka prvků s reálnými vzorky. Nakonec proběhla exkurze do Naučného botanického parku UJEP, kde žáci a lektoři mluvili o místní vegetaci, globálních problémech z hlediska biotopů a o antropologii. Zde Tadeáš dostal vizitku na správce botanického parku, který mu slíbil kontakt na farmakoložku, se kterou může probrat svůj zájem jít studovat farmacii, různé možnosti a směry. Nakonec žáci dostali certifikát, který se jim hodí pro přijímací řízení na VŠ.
3. A8 - akce třídy
Mgr. Štěpánka Mazáčová
Třída 3. A8 posílá pozdrav z výletu do Jump Arény Střekov v UL, kde si někteří kromě skákání vyzkoušeli i hraní Laser game. Před výletem jsme využili krásné počasí a strávili odpoledne na školním pozemku-poseděli jsme na školní zahradě, hráli hry, přespali ve škole.
Obě akce se povedly!
Přejeme všem, ať jsou jejich prázdniny také tak vydařené!
Hezké léto přeje třída 3. A8 + Štěpánka Mazáčová
PÁTÁ OBHAJOBA TITULU EKOŠKOLA
Ekotým BGB
Biskupské gymnázium, ZŠ a MŠ Bohosudov je zapojeno již 15 let do mezinárodního programu „Ekoškola“, kdy je na školách vytvořen Ekotým složený z žáků, učitelů i dalších zaměstnanců školy, který se zaměřuje zejména na lokální problémy udržitelného rozvoje. Svou činností Ekotým ovlivňuje ostatní vrstevníky, snižuje ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí, zlepšuje prostředí ve škole i jejím okolí.
Titul „Ekoškola“ se školám propůjčuje na 3 roky, poté následuje velmi důkladný audit, kdy se externí odborníci přijedou přesvědčit, že na škole funguje vše, jak má. Potom zasedne odborná komise, rozhodne o udělení titulu na další 3 roky a zástupci Ekotýmu si jedou tento titul převzít. Tentokrát jsme jeli titul přebírat již po páté a Slavnostní předávání titulů Ekoškola se konalo v Praze v Brožíkově sále na Staroměstské radnici.
Celý náš Ekotým vyrazil brzy ráno do Prahy, kde nás čekal slavnostní program. Po oficiálním zahájení, projevech a poděkování přišlo samotné předávání certifikátů. Po slavnostní části následovalo společné focení a doprovodný program v Sále architektů. Měli jsme dokonce možnost podívat se i do věže radnice s výhledem na Staromák a orloj! Po oficiální části jsme si udělali pauzu v Palladiu, kde jsme si každý zašel na něco dobrého a kolem 15:00 jsme se úspěšně vrátili zpět ke škole – plni dojmů, zážitků a radosti z ocenění.
Toto byla zároveň poslední společná akce Ekotýmu ve školním roce 2024/2025. Jsme rádi, že jsme to zakončili tak slavnostně a v plné sestavě. Velké poděkování patří také Mgr. Věře Pavlátové, Ph.D. a Bc. Ivetě Tomancové, které nás doprovázely a podporují naši činnost po celý rok – děkujeme! Těšíme se opět v novém školním roce – a doufáme, že přivítáme i nové členy!
Za EKOTÝM 2024/25: Richard Bláha, Sára Černá, Yuliia Chernyshová, Adam Hadraba, Petr Homola, Viktorie Hůzlová, Adéla Jírová, Sophia Kunclová, Kateřina Lipčáková, Ondřej Pištora a Tomáš Trešl.
Naše škola se již podruhé zapojila do projektu Příběhy našich sousedů
Mgr. Ludmila Hrycenková
Studenti naší školy se i v tomto školním roce zapojili do vzdělávacího projektu Příběhy našich sousedů, který organizuje nezisková organizace Post Bellum. Tento projekt umožňuje žákům stát se na chvíli „mladými dokumentaristy“ – pátrají po zajímavých osudech pamětníků, vedou rozhovory, sbírají historické materiály a na závěr svůj příběh prezentují široké veřejnosti.
Díky účasti v projektu se naši žáci nejen seznámili s historií z osobních perspektiv, ale také se naučili, jak pracovat s prameny, vést rozhovor a zpracovávat informace. Projekt podporuje kritické myšlení, mediální gramotnost a empatii, což jsou dovednosti důležité pro život v dnešní společnosti.
Každý žák měl v rámci svého týmu zvolenou roli: moderátora, fotografa, zvukaře aj. Společnými silami sestavili seznam otázek pro rozhovor s pamětníkem, naučili se pracovat s diktafonem a zúčastnili se mediálních workshopů, např. v Českém rozhlase a v Archivu totalitních režimů. Pak už „jen“ zbývalo vytvořit finální podobu reportáže, kterou prezentovali na slavnostním zakončení projektu.
Velké díky patří oběma týmům ze třídy 4.A8 pod vedením Mgr. Ludmily Hrycenkové.
Tým č. 1: Natálie Frýdlová, Pavlína Klabanová, Klaudie Pavla Kováčová, Petra Kudová, Hana Pavlišová – audio reportáž o paní Janě Zítové
Tým č. 2: Petra Čejková, Michal Folget, Zuzana Homolová, Kateřina Ševčíková, Kateřina Šťásková – video reportáž o Mgr. Jiřím Breuovi
Výstupy obou týmů můžete zhlédnout zde: https://www.pribehynasichsousedu.cz/teplicko-2/teplicko-2024-2025/